IKT på avdelningen Uggla,
Ryets förskola.

Vi har under tidigare år gått
PIM-utbildningen (minst nivå 3). Och vi har använt datorn mycket; både till att
hitta fakta, videos och musik på nätet, samla och redigera foton och
videosnuttar på baren och verksamheten samt dokumentation av barnens och vår
egen utveckling och lärande. För att hela barngruppen skulle kunna se något som
vi laddat ner på datorn, kopplade vi datorn till en projektor. Det har då mest
handlat om faktavideo och bilder. Vi har använt och använder Fronter och
unikum. Fronter används för arkivering av våra dokument fån möten,
verksamhetsplaner/berättelser, handlingsplaner m.m. Vi har också ett
föräldrarum, där vi lägger ut information i form av dokument med foton och text.
Unikum har använts och använts i dag som
dokumentation och planering av personalens egna mål om vad vi ska utveckla i
verksamheten.
Det senaste året har iPaden mer
och mer blivit det verktyg som vi använder för dokumentation i form av foton/videofilm
av verksamheten och anteckningar vid våra möten. Till mestadel har vi själv lärt oss använda
iPad. Men vi hade inte kommit särskilt långt utan hjälp när vi kört fast, av
vår duktiga IT-ansvarige på förskolan. Vi har haft några tillfällen, på studiedag
och APT, då annat kunnigt folk lärt oss och gett oss tips.
I dag använder vi iPaden för i
princip all videoinspelning som till exempel av lek, lärande och intervjuer. Vi
använder fortfarande kameran, då vi tycker den tar finare bilder, men även våra
privata mobiltelefoner används för att fota, filma videosnuttar, hämta sagor
och musik på nätet, GPS-funktionen m.m.
Barnen använde lek/spel-appar på iPaden i syfte av att lära sig olika
delmoment. Vissa lek-/spel-appar har vi samlat i mappar t.ex. språk, matematik,
naturvetenskap, medan andra appar har mer oidentifierat lärandefokus (tränar
t.ex. att använda Ipaden, utformning och design) . Jag var på en föreläsning på
Pedagogiskt Café i höstas och lyssnade på Eva Björklund. Hon pratade om
matematik-spel för iPad och dator. Föreläsaren som själv designat spel, delade
med sig av sina erfarenheter. Hon berättade hur barn använt appar till framför
allt färdighetsträning. Hon delad även med sig av hennes kriterier för vad vi
som pedagoger kan titta på hos en app, för att avgöra vad den ger för lärande
eller för färdighetsträning, vad den har för genusperspektiv, vilken pedagogisk
teori den bygger på osv. (se nedan). Jag tycker man kan använda de även för att
titta på andra typer av appar. I de flesta sammanhang är iPaden användarvänlig
även för barn. Den är dock klumpig att ta foton och filma videos med, både för
oss och för barnen.
Vi
har även använt iPaden för att hämta ner program till smarttvn. Hela
barngruppen har då fått se faktavideos eller barnprogram/filmer. Det är något
som vi kommer att fortsätta med då det är mycket lätt att hitta det man vill
visa och lätt att koppla ihop och överföra till smarttvn.
Just nu har vi börjat nosa på
unikum och då dokumentation av barnen och verksamheten, i form av blogg och
lärlogg. Vi tror att det kommer att bli ett lättanvänt verktyg för information
och dokumentation till föräldrar, både om deras barns utveckling och om
verksamheten på avdelningen.
Jag tror dock inte på att iPaden,
så som den är i dag, helt kan ersätta datorn. Varken vad det gäller skriv- och
redigeringsprogram eller lagrings kapacitet är den ikapp en dator. Däremot
foto- och videoredigering och design, lätt tillgänglighet, brädd och djup av
olika funktioner och spel, m.m. är iPaden helt enastående. Därför har vi på vår
avdelning även datortränings ”spel”, där barnen får träna på att använda musen
(dra, marker och klicka).
Jag hoppas att vi snart får
iPhons, som vi kan använda som kamera/videokamera som är lätta att använda och
som vi alltid kan ha till hands (i fickan). Och i dem vi kan ladda ner sagor
och musik och via en dockning lyssna på detta.
Eva Björklunds tips:
Var rädd om tiden –
slösa inte undervisningstid på något som inte utveckla elevens/barnets
kunskaper eller förståelse.
Utvärderingsfrågor.
Utvärdera apparna
innan vi låter elever/barn använda en app.
Välj ut de frågor som
är intressanta. Vilka frågor är viktiga i dag/för eleven? Vad ger/lär
innehållet eleven?
Fråga dig först:
Hjälper denna app eleven/barnet att nå kunskapskraven? Hur då? Hur vet jag det?
Gen den ny kunskap eller färdighetsträning?
Hennes utvärderingsfrågor läggs
in senare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar