måndag 24 mars 2014

IKT användning på Ugglan


IKT på avdelningen Uggla, Ryets förskola.

IMG_2249.JPGVi har en verksamhetsplan för IKT-användning på förskolan.  Som grund och utgångspunkt har för den har vi Mölndals stads IT-planer för skola och förskola. Där står bland annat att ”IT i skolan ska inte bara vara hjälpmedel och verktyg för att uppnå de nationella och lokala målen utan ska också ge barn och elever i Mölndals stad en god framtidsberedskap samt åstadkomma kompetenshöjning hos elever och personal”. De fokusområden vi på Ryets förskola har valt att arbeta med är ”Lärplatta”, ”Fronter” och” Dokumentation” och då gentemot personal, barn och föräldrar. ”Fronter ” kommer i höst att bytas ut mot ”unikum”, där vi dels kommer att skriva i blogg om verksamheten och lärlogg för enskilda barn.

Vi har under tidigare år gått PIM-utbildningen (minst nivå 3). Och vi har använt datorn mycket; både till att hitta fakta, videos och musik på nätet, samla och redigera foton och videosnuttar på baren och verksamheten samt dokumentation av barnens och vår egen utveckling och lärande. För att hela barngruppen skulle kunna se något som vi laddat ner på datorn, kopplade vi datorn till en projektor. Det har då mest handlat om faktavideo och bilder. Vi har använt och använder Fronter och unikum. Fronter används för arkivering av våra dokument fån möten, verksamhetsplaner/berättelser, handlingsplaner m.m. Vi har också ett föräldrarum, där vi lägger ut information i form av dokument med foton och text.  Unikum har använts och använts i dag som dokumentation och planering av personalens egna mål om vad vi ska utveckla i verksamheten.

Det senaste året har iPaden mer och mer blivit det verktyg som vi använder för dokumentation i form av foton/videofilm av verksamheten och anteckningar vid våra möten.  Till mestadel har vi själv lärt oss använda iPad. Men vi hade inte kommit särskilt långt utan hjälp när vi kört fast, av vår duktiga IT-ansvarige på förskolan. Vi har haft några tillfällen, på studiedag och APT, då annat kunnigt folk lärt oss och gett oss tips.

I dag använder vi iPaden för i princip all videoinspelning som till exempel av lek, lärande och intervjuer. Vi använder fortfarande kameran, då vi tycker den tar finare bilder, men även våra privata mobiltelefoner används för att fota, filma videosnuttar, hämta sagor och musik på nätet, GPS-funktionen m.m.

Barnen använde lek/spel-appar på  iPaden i syfte av att lära sig olika delmoment. Vissa lek-/spel-appar har vi samlat i mappar t.ex. språk, matematik, naturvetenskap, medan andra appar har mer oidentifierat lärandefokus (tränar t.ex. att använda Ipaden, utformning och design) . Jag var på en föreläsning på Pedagogiskt Café i höstas och lyssnade på Eva Björklund. Hon pratade om matematik-spel för iPad och dator. Föreläsaren som själv designat spel, delade med sig av sina erfarenheter. Hon berättade hur barn använt appar till framför allt färdighetsträning. Hon delad även med sig av hennes kriterier för vad vi som pedagoger kan titta på hos en app, för att avgöra vad den ger för lärande eller för färdighetsträning, vad den har för genusperspektiv, vilken pedagogisk teori den bygger på osv. (se nedan). Jag tycker man kan använda de även för att titta på andra typer av appar. I de flesta sammanhang är iPaden användarvänlig även för barn. Den är dock klumpig att ta foton och filma videos med, både för oss och för barnen.



IMG_2249.JPG

Vi har även använt iPaden för att hämta ner program till smarttvn. Hela barngruppen har då fått se faktavideos eller barnprogram/filmer. Det är något som vi kommer att fortsätta med då det är mycket lätt att hitta det man vill visa och lätt att koppla ihop och överföra till smarttvn.

Just nu har vi börjat nosa på unikum och då dokumentation av barnen och verksamheten, i form av blogg och lärlogg. Vi tror att det kommer att bli ett lättanvänt verktyg för information och dokumentation till föräldrar, både om deras barns utveckling och om verksamheten på avdelningen.

Jag tror dock inte på att iPaden, så som den är i dag, helt kan ersätta datorn. Varken vad det gäller skriv- och redigeringsprogram eller lagrings kapacitet är den ikapp en dator. Däremot foto- och videoredigering och design, lätt tillgänglighet, brädd och djup av olika funktioner och spel, m.m. är iPaden helt enastående. Därför har vi på vår avdelning även datortränings ”spel”, där barnen får träna på att använda musen (dra, marker och klicka).

Jag hoppas att vi snart får iPhons, som vi kan använda som kamera/videokamera som är lätta att använda och som vi alltid kan ha till hands (i fickan). Och i dem vi kan ladda ner sagor och musik och via en dockning lyssna på detta.

Eva Björklunds tips:

Var rädd om tiden – slösa inte undervisningstid på något som inte utveckla elevens/barnets kunskaper eller förståelse.

Utvärderingsfrågor.

Utvärdera apparna innan vi låter elever/barn använda en app.

Välj ut de frågor som är intressanta. Vilka frågor är viktiga i dag/för eleven? Vad ger/lär innehållet eleven?

Fråga dig först: Hjälper denna app eleven/barnet att nå kunskapskraven? Hur då? Hur vet jag det? Gen den ny kunskap eller färdighetsträning?

Hennes utvärderingsfrågor läggs in senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar