Kommentarer till föreskrifter
”Legitimation för lärare och förskollärare." Introduktionsperiod och
kompetensprofiler för lärare och förskollärare. Reviderad version 2013.
Skolverket.
Mina kommentarer och tankar
i röd- och kursiverad stil.
1.
Inledning
Riksdagen
beslutade de 2 mars 2011 om införande av legitimationssystem för lärare och
förskollärare.
Bestämmelser
om legitimation för lärare och förskolläraren
Skolverkets föreskrift om
introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare baseras på bestämmelser i skollagen, förordning
om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor
(benämns här som behörighetsförordning) samt olika läroplaner för olika utbildningar.
Med
undervisning avses skollagen definition: sådana
målstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare syftar till
utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och
värden.
Med
utbildning avses skollagens definition: den verksamhet inom vilken undervisning
sker mot bestämda mål.
Föreskrifter
är bindande och ska följas.
Skolverkets föreskrifter innehåller
bestämmelser om
1. Den introduktionsperiod som en lärare
och en förskollärare … måste genomgå för att kunna bli legitimerad,
2. Kompetensprofiler som anger vad som
krävs för att bedömas som lämplig att driva undervisning…
Vissa
bestämmelser om introduktionsperioden, mentorn och lämplighetsbedömningen finns
i … förordningen … om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare
och utnämning till lektor. …
Rektor eller
förskolechef får inte uppdra åt annan att ansvara för de uppgifter som framgår
av dessa föreskrifter.
2.
Vad är en introduktionsperiod?
En lärare
eller förskollärare ska efter sin examination göra en introduktionsperiod om
minst ett läsår eller motsvarande på heltid inom undervisning som i huvudsak
motsvarar examen. Introduktionsperioden ska vara genomförd med
tillfredsställande resultat. Därefter kan läraren eller förskolläraren söka
legitimation. Bedömning gäller kunskaper, färdigheter och förhållningssätt
gentemot barn och elever, föräldrar och kollegor. Undervisningen ska bedrivas
utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, i enlighet med lagar, förordningar
och övriga styrdokument. Lärare och förskollärare förväntas, med stöd av en
mentor, ta ett så gott som fullt lärare- eller förskolläraransvar under introduktionsperioden.
Här sägs inget om att
adepten ska driva en verksamhetsutveckling (alt. utveckling av arbetslaget),
som jag kunde läsa om i ”Mentorskap i skola och förskola”. Jag kan tänka mig
att det är fackförbunden som tar chansen att försöka höja statusen för lärar-
och förskolläraryrket genom att ge sporra mentorerna att tillsammans med
adepterna få in ett nytt och verksamhetsfrämjande arbetssätt. Och det tycker jag är bra. Men då ska både
mentorn och adepten få tid för detta, och att även arbetslaget involveras.
3.
Varför behövs en introduktionsperiod?
Introduktionsperioden
är en process som ger lärare och förskollärare en möjlighet att visa och
vidareutveckla sina kommunikativa förmågor: sin didaktiska kompetens,
ledarskaps- och relationskompetens. Genom det stör som läraren eller
förskolläraren får kan den komplexa verksamhet som förskolan och skolan utgör
bli enklare att möta. Det är viktigt att introduktionsperioden inte ses som en
omprövning av lärarens eller förskollärarens examen utan som en kvalitetssäkring
av utbildningen där läraren eller förskolläraren ska visa hur kunskaper,
färdigheter och förhållningssätt som uppnåtts under lärar- eller
förskollärarutbildningen kan omsättas i den dagliga undervisningen.
Detta motsäger inte om det
blir en ändring av legitimationsförfarandet, lärare och förskollärare kan få ut
sin legitimation direkt efter examen, och därefter och tillsammans med en
mentor, komma in i yrkets vardag, utveckla sina färdigheter och implementera
ett utvecklande arbetssätt; observation, dokumentation, reflektion och
vidareutveckling. Jag hoppas att det
snart blir ändring på introduktionsperiodens syfte – att både utveckla adepten
och samla in underlag för bedömningsunderlag, till att bara utveckla adepten
och kanske utveckla hela arbetslaget.
Syftet med introduktionsperioden
Skolverkets
föreskrifter att introduktionsperioden ska syfta till att
1. Ge stöd på ett yrkesmässigt,
personligt och socialt plan
2. Stimulera till professionell
utveckling
3. Skapa en trygg och utvecklande arbetsmiljö
för lärare och förskollärare
4. Utveckla lärarens eller
förskollärarens förståelse för skolan eller förskolan som arbetsplats samt för
dess roll i samhället.
Kommentarer
Aktuell
forskning identifierar lärares kompetens som den viktigaste faktorn för kvaliteten
i skolorna. Forskare betonar också att klassrummet måste öppnas upp - lärarna
måste under rektorns ledning ges möjlighet att diskutera och pröva olika
pedagogiska metoder för att kunna utveckla undervisningen . För detta krävs
tid, ett bra diskussionsklimat, systematik och tydlig kommunikation. Europeiska
kommissionen har därför utarbetat en handbok för introduktionsperioden. Ett av
huvudbudskapen är att alla introduktionssystem behöver utveckla den nyutbildade
läraren både yrkesmässigt, personligt och socialt.
Även detta tycker jag
motsäger att introduktionsperioden både ska handla om att godkänna en legitimering
och att utveckla en person i sitt yrke.
Yrkesmässighet
Med
yrkesmässighet menas lärarens och förskollärarens kunskap om och engagemang i
barnen och eleverna; deras utveckling och lärande. Yrkesmässighet, ämnesplaner
och kurser, kunskaper i pedagogik och pedagogiks forskning. Läraren och
förskolläraren ska ha kunskap om de delar av skollagen, de förordningar,
föreskrifter och allmänna råd som de berörs av. Det är viktigt att de är väl
förtrogna med syftet med utbildningen inom förskolan och de olika skolformerna,
hur utbildningen ska struktureras, att utbildningen ska vara likvärdig och att
barnets och elevens bästa ska vara utgångspunkt.
Yrkesmässighet
kommer även till uttryck t.ex. genom planering, bedömning, betygsättning och
utvärdering, samarbete samt reflektion.
Undervisning
är självklart det centrala men i yrkesmässighet ingår även hur läraren och
förskolläraren kommunicerar sitt kunnande, ledarskap och sin relationskompetens
främst i mötet med barnen och eleverna. En utvecklad kommunikativ förmåga är
oumbärlig i lärarens och förskollärarens yrkeskompetens.
Det jag tycker glöms här är
”relation”. Det krävs någon form av relation mellan barn/elev och
lärare/förskollärare för att det ska kunna ske ett lärande. Men jag tycker man
kan läsa in ”relation” som en del i ”kommunikativ förmåga”.
Yrkesetik
Lärarnas
yrkesetik formuleras av lärarnas intresseorganisationer genom Lärarnas
yrkesetiska råd:
Yrkesetiska samtal och diskussioner
är ett nödvändigt instrument för den som vill utveckla sin yrkesetiska
kompetens och bli mer medveten om etiska val i vardagen. … syftet med
yrkesetiken är framför allt att värna eleverna och deras rätt till undervisning
av hög kvalitet. I förhållande till eleverna har lärare en maktposition och
genom ett yrkesetiskt förhållningssätt kan vi balansera de risker som det
innebär. …
Under
introduktionsperioden ska lärares och förskollärares etiska regler komma till
uttryck inom områden som omsorg, respekt, tillit och integritet. Reglerna
sätter demokrati, öppenhet, mångfald och tron på alla barns och elevers
möjligheter i centrum.
Det
yrkesetiska rådet har utarbetat ett särskilt stödmaterial för
introduktionsperioden som finns på deras webbplats www.lararyrkestik.se.
Yrkesetik har vi inte
pratar så mycket om, inte heller läst om. Tas det förgivet? yrkesetik berör och
kommer in i allt arbete under hela dagen, både i arbetet med barn/elever,
samarbete med kollegor och med föräldrar och i planering av undervisning. Och kanske
är det så att, särskilt vi som arbetar med små barn och är mer intimt nära både
dem och familjen, detta med yrkesetik med oss. Men därmed inte sagt att vi
oavsiktligt kan trampa över gränsen. Så det är något som vi måste diskutera
emellanåt.
Personligt och socialt.
Introduktionsperioden
kan medverka till att öka lärarens eller förskollärarens kompetens,
självförtroende och tillhörighet genom en god kommunikation med arbetslaget,
mentorn och rektorn eller förskolechefen. Det är därför viktigt att arbetsklimatet
är tillåtande och att arbetsorganisationen ger många tillfällen till diskussion
och reflektion.
Det sägs inget om vem som
ska se till att det blir ett bra arbetsklimat som är tillåtande. Ytterst ligger
det ansvaret på rektorn/förskolechefen, men i första hand är det arbetslaget
självt som ska se till att deras arbetsklimat är bra. Men om adepten kommer
till ett arbetslag som inte fungerar kan det äventyra adeptens legitimation.
Att byta arbetes plats är kanske inte så lätt för en nybliven förskollärare.
Introduktionsperioden
syftar också till att läraren eller förskolläraren snabbt ska komma in i sitt
yrkes sociala gemenskap och genom olika samarbeten lära känna arbetskamrater,
föräldrar, barn och elever. Här har mentorn som samtalspartner en nyckelroll
genom att förklara yrkets organisation för den nyanställda och delge både
skrivna och oskrivna normer och värden.
Vi har diskuterat och jag
har läst om mentorn ska vara anställd på samma förskola/skola som adepten eller
inte. De flesta, och jag med, tror att det är ett hinder mer än hjälp om
adepten och mentorn känner varandra innan introduktionsperioden (mentorn har
förutfattade meningar om adepten och kan han ha svårt att se bakom dessa, när
adepten förklara hur han/hon känner, tänker och har för syfte). Om mentorn inte
arbetar på adeptens förskola/skola kan han/hon inte förklara de oskrivna normer
och värden som förekommer på adeptens arbetsplats. Och jag ser inte att det är
mentorns jobb att göra det i vilket fall som helst. Det är något som adepten, i
reflekterande samtal med mentorn, helst ska få syn på själv. Och kanske ta upp
de med arbetslaget – varför dessa normer och värden? För vem finns de?
Stimulera till professionell
utveckling
Sammantaget
bidrar utveckling av yrkesmässighet, oresonlig utveckling och socialt stöd till
en förståelse av skolan/förskolan som arbetsplats och dess roll i samhället.
Lärarens och förskollärarens uppgift är att, med styrdokumenten som
utgångspunkt, förbättra utbildningens och undervisningens kvalitet och därmed
förutsättningarna för barnens och elevernas utveckling och lärande.
Förskolläraren
ska därför följa upp och analysera barnens utveckling och lärande och i samband
med detta reflektera över och utvärdera sitt arbete med att utmana och
stimulera barn.
Att
stimulera professionell utveckling kommer därmed inte enbart den enskilde
läraren eller förskolläraren till godo utan läraren uppdrag är även att bidra
till hela förskolans eller skolans utvecklingsarbete. Läraren och
förskolläraren är på så sätt delaktiga i att bidra till en yrkesgemensam
kunskapsbas.
Här sägs att adepten ska
bidra till skolans/förskolans utveckling och till en yrkesgemensam kunskapsbas.
Detta ligger i yrkesprofessionens uppdrag, att utveckla sin egen
yrkesverksamhet och genom samarbete och reflektion med arbetslaget även
utveckla arbetet på avdelningen. Underförstått så är det mentorn som ska coacha
adepten att göra detta arbete. Men som jag sagt tidigare så anser jag att
adepten har tillräckligt med att få ihop sin egen vardag: skapa relationer till
barn/elever, planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera, samarbeta och
reflektera med kollegor, skapa en relation och ha dialog med föräldrar.
4.
Hur planeras en introduktionsperiod?
Enligt
skollagen är det huvudmannen som ansvarar för att personalen i förskolan och
skolan ges möjligheter till kompetensutveckling. Huvudmannen har även ansvaret
för att skolenheten har behöriga lärare eller förskollärare. Rektorn eller
förskolechefen är dock de personer som bäst kan överblicka vilken lärar- eller
förskollärarkompetens det finns inom skolenheten och hur den bäst kan utnyttjas
samt vilket behov av kompetensutveckling som finns. Rektorn och förskolechefen
har också enligt läroplanen ett ansvar för att personalen får den
kompetensutveckling som krävs för att den professionellt ska kunna utföra sina
arbetsuppgifter. Även det mentorskap som introduktionsperioden medför kan kräva
kompetensutveckling, eftersom det kan vara en ny och ovan situation även för
skickliga och erfarna lärare och förskollärare.
Att mentorn måste ha
utbildning är tydligt: det är mycket nytt: nya regler och syften/mål,
samtalstekniker mm. Men här antyds att även andra på enheten/i arbetslaget kan
behöva kompetensutveckling inom området. De skulle tex. få diskutera och
reflektera över kompetensprofilerna och vad de innebär – för den nya kollegan
och för dem själva. Mentorn skulle kunna hjälpa till med detta (vara
handledare) eller så kan arbetslager/hela förskolans pedagoger diskutera detta
på egen hand. På så sätt skulle introduktionsperioden bli en kompetens
utveckling för arbetslaget/förskolan.
Introduktionsperiodens längd
Den
sammanlagda tjänstföringen ska motsvara minst ett läsår på heltid.
Kommentarer
Introduktionsperioden
kan förläggas över längre tid än ett läsår (läsår = motsvarar en höst- och
vårtermin). Om perioden förlängs är det viktigt att den ändå tillgodoser den
kompetensprofil som ligger till grund för bedömning av lämplighet att bedriva
undervisning.
Att genoför introduktionsperioden på
flera arbetsplatser
Det är möjligt
att genomföra introduktionsperioden på flera arbetsplatser, men det får inte
bli så korta att det blir omöjligt att kunna arbeta med stöd av en mentor och
kunna arbeta med alla arbetsuppgifter som en förskollärare alternativt lärare
gör under ett läsår.
Detta måste ses som en
nödlösning. Adepten får skapa dubbelt så många relationer med elever/barn,
föräldrar och kollegor. Det tar tid och kraft. Är arbetsplatserna på olika
enheter kan det råda helt olika förutsättningar genom olik arbetssätt, olika pedagogik,
personaltäthet, mm. Detta är också något
som är svårt som ny, att förhålla sig till innan det blir en del av vardagen.
Mentor under introduktionsperioden
Skolverket
föreskrifter att rektorn eller förskolechefen ska utse en mentor till den
lärare eller förskollärare som genomför introduktionsperioden. Mentorn ska så
långt det är möjligt ha samma behörighet som läraren eller förskolläraren.
Kommentarer
Utgångspunkten
måste vara att det ska vara rimligt och genomförbart att finna en lämplig
mentor till den nye läraren. Det kan t.ex. vara nödvändigt att samarbeta med
andra huvudmän eller skolor för att finna legitimerade lärare eller
förskollärare som kan fungera som mentorer. Enligt behörighetsförordningen är
det möjligt att utnyttja mentorer från andra skolformer.
Vi har diskuterat för- och
nackdelar med att mentorn arbetar på samma förskola/skola som adepten. Här är
ännu en nackdel: det finns adepter med inriktningar som inte finns på
skolan/förskolan, t.ex. träslöjdlärare, lärare/förskollärare med
specialpedagogisk inriktning. Jag anser att för att skapa förutsättningar för
en bra introduktionsperiod bör en mentor med samma kompetens lånas från någon
annan skola/förskola.
Kan vilken lärare eller förskollärare
som helst vara mentor?
Det är
viktigt att mentorn är kompetent att fullfölja sitt uppdrag. Mentorn ska ha
insikt i vad som fröväntas av dem, vilka skyldigheter de har och vilket
hörhållningssätt de ska inta till läraren eller förskolläraren respektive
rektorn eller förskolechefen. Nätverk där man kan diskutera problem med andra
mentorer kan vara ett stöd.
Med andra ord är det
viktigt med utbildning och att få godkänt både av den praktiska biten och av teoridelen
(regler, förordningar och teorin runt samtal).
En plan
för introduktionsperioden
Skolverket
föreskriver att rektorn eller förskolechefen ska ansvara för att
introduktionsperioden planeras på sådant sätt att läraren eller förskolläraren
ges tillräckligt stöd utifrån tidigare kunskaper, erfarenheter och förmåga att
fungera självständigt i sin yrkesroll. Rektorn eller förskolechefen ska även se
till att mentorn har tillräckligt stöd för att kunna fullgöra sin uppgift.
Så som vi läst om tidigare
och diskuterat: eftersom planen ska bygga på vad adepten redan kan visar det
att adepten ska (ges förutsättningar för att) utvecklas under
introduktionsperioden.
Planen ska
ge läraren eller förskolläraren möjlighet att systematiskt planera, följa upp
och utvärdera undervisningen. Läraren eller förskolläraren ska själva kunna
påverka hur det egna utvecklingsbehovet under introduktionsperioden bör
tillgodoses.
Adepten ska kunna påverka
hur utvecklingsbehoven tillgodoses, men kan behöva hjälp med att förstå vilka
utvecklingsbehov han/hon har. Eftersom mentorn inte är med i adeptens
verksamhet kan adepten få syn på detta genom samtal med kollegor.
Skolverket
föreskriver vidare att förskolechefen ska utforma planen så att förskolläraren
ges möjlighet att fullgöra så många av yrkets uppgifter som möjligt. Ansvara
för pedagogiskt arbete med barn i förskolans alla åldersgrupper och
utvecklingssamtal ska ingå.
En liten parantes: det slår
mig hur många ”runt om kring”-arbetsuppgifter som vi förskollärare och
barnskötare gör: skaffar vikarier, skriver in vår sjuk- och friskanmälan, anmäler
till vaktmästare, tvättar sängkläder, slänger skräp, tvättar leksaker, ringer
in antalet barn och vuxna till skolköket osv. Dessa ser vi inte i
”kompetensprofilen”.
Skolverket
föreskriver att mentorn ska bidra med underlag till rektorns eller
förskolechefens plan genom att uppmärksamma lärarens eller förskollärarens
utvecklingsbehov. Mentorn ska även ge individuellt stöd till läraren eller
förskolläraren och regelbundet följa lärarens eller förskollärarens arbete.
Kommentarer
Det är
huvudmannen som avgör hur tid för introduktion och mentorskap ska avsättas för
introduktionsperiodens genomförande. Rektorn eller förskolechefen behöver
därför planera hur mycket tid som ska sättas av för sig själv, mentorn och
läraren/förskolläraren för att ge Han/hon goda förutsättningar att komma in i
yrket.
Det verka betyda att alla
adepter får lika mycket tid: huvudmannen vet inte om adepten är behov av mycket
eller lite stöd. Sedan om tiden behöver utökas eller inte är något som
huvudmannen får avgör i efterhand.
Mentorn ger stöd och råd…
Det är
viktigt att mentorn kan ge både kunskaps- och erfarenhetsbaserade råd till den
nyutbildade.
Mentorn
observerar regelbundet läraren eller förskolläraren i undervisningssituationen
och i utbildningen i övrigt. Läraren eller förskolläraren kan naturligtvis
också observera sin mentors undervisning. Det finns olika strategier för
mentorskap. Dessa ser naturligtvis olika ut men det centrala är att observera
lärarens eller förskollärarens såväl didaktiska förmåga som förhållningssätt
och tilltro till barnets och elevens förmåga. Mentorns ansvar är att ge
återkoppling på dessa förmågor. Att återkoppla detta och även lämna synpunkter
på planering, val av dokumentation etc. leder till att läraren eller
förskolläraren reflekterar över det egna agerandet och på så sätt får verktyg
inför liknade situationer. Det är också centralt att mentorn tillsammans med
läraren eller förskolläraren planerar aktiviteter utifrån det stöd som den
enskilde läraren eller förskolläraren behöver.
Mentorn
förväntas hjälpa läraren eller förskolläraren att använda och bemöta all sorts
kritik på ett konstruktivt sätt för att ytterligare utveckla sin
professionalism.
Här sägs det klart att
mentorn ska observera adepten i sin undervisning och i arbetet i övrigt. Så
vitt jag förstått gör inte mentorer i Mölndal några sådana observationer.
(varför vet jag inte, kan vara att det kräver tid). Jag tycker det hade
underlättat både att få syn på de områden som adepten behöver utvecklas i och
som gemensam grund för mentorn och adepten att ha diskussioner och reflektioner
omkring.
… men det är rektorn eller
förskolechefen som ansvarar för och gör bedömningen.
Mentorn ska
delta i samtal med rektorn/förskolechefen om adepten och bidra med sin kunskap
om hur adepten utövar yrket. Mentorn ska också signalera till
rektorn/förskolechefen om det visar sig att adepten bedöms få svårigheter i
yrket. Det är viktigt att det som framkommer är sådant som adepten själv är
medveten om.
Skolverket
vill understryka att mentorns huvudsakliga uppgift är att ge det stöd och de
råd som adepten behöver. Mentorn är inte ansvarig för bedömningen. Rektorn
eller förskolechefen är ytterst ansvarig för adeptens introduktion och ska även
observera adepten i utbildningen och undervisningen. Rektorn eller
förskolechefen har det yttersta ansvaret för adeptens arbete under
introduktionsperioden.
Åter igen: mentorn sitter
på två stolar och kommer att bli en betydande del i insamlandet av
bedömningsunderlag. Rektorn/förskolechefen har inte tid att observera sin adept
så ofta som kanske skulle vara nödvändigt för att göra en bra bedömning. Så det
kan bli svårt för mentorn att i huvudsak ge stöd och råd, att utveckla
adepten. Svårt vad det gäller tid men också vad det gäller adeptens tillit, som
kan behöva visa sina svagheter men inte vågar risker sin legitimation.
Särskilt om bedömning och
betygsättning
Enligt
skollagen är det den legitimerade läraren eller förskolläraren som ansvarar för
den undervisning som han eller hon bedriver. Endast legitimerade lärare, med
vissa undantag, får självständigt sätta betyg. Däremot får alla lärare
självständigt ansvara för den individuella utvecklingsplanen.
Förskolläraren
ska fortlöpande föra samtal med barnets utveckling och lärande. Enligt Lpfö
ansvarar förskolläraren för innehåll, utformning och genomförande av
utvecklingssamtalet. Det är därför viktigt att även förskolläraren (så som
läraren) får möjlighet att diskutera och reflektera över utvecklingssamtal.
Här ser jag en stor
skillnad: lärare (som kanske inte ens har officiell lärarutbildning) får göra
en iup, men en barnskötare får inte göra en motsvarande iup för förskolebarnen.
Det är – åtminstone på de förskolor som jag arbetat på – när man utformar
innehållet i utvecklingssamtalet som man för samman de observationer och
dokumentationer som alla i arbetslaget har bidragit med, som man strukturerar
upp en utvecklingsplan (vad kan detta barn och vad behöver det?) Med andra ord en legitimerad lärare i skolan
sätter betyg, medan de legitimerade förskollärarna både bedömer och gör en
utvecklingsplan och dessutom genomför samtalen med föräldrar. En tröst är att
en lärare kan ha fler elever att betygsätta än vad en förskollärare har att ha
samtal om (min gissning).
Mentorskap är individuellt…
Individuellt
mentorskap innebär individuell handledning. En mentor kan naturligtvis ge stöd
och råd till flera lärare eller förskollärare samtidigt, men dessa behöver då
få individuell handledning. Mentorskap för en grupp riskerar att leda till att
mentorn inte i tillräcklig utsträckning kan engagera sig i enskilda personer.
Även här kan nätverk fungera som diskussionsforum och stöd för läraren eller
förskollärare. Kollegiala samtal och arbetet i lärarlaget bidrar naturligtvis
även till vidareutveckling av lärares och förskollärares kompetens.
Jag ser fördelar både med
enskild handledning och samtal i grupp. Kanske några gånger enskilt och några
gånger tillsammans med andra adepter?
… men en lärare eller förskollärare kan ha två
mentorer.
Som framgått
tidigare kan en lärare eller förskollärare dela introduktionsperioden mellan
olika skolformer för att exempelvis uppnå en heltidstjänst, och det är då
rimligt att mentorskapet delas så att mentors erfarenheter kommer till sin rätt
på bästa sätt.
Ja, kanske om det är stor
skillnad mellan skolformerna, t.ex. matematik på gymnasiet och idrott och hälsa
på grundskola. Men med tanke på att det tar tid och kraft att etablera en
relation tycker jag inte man ska bryta samarbetet i första taget – i alla fall
om relationen mentor-adept är givande och utvecklande för adepten.
Dokumentation av
introduktionsperioden
Skolverket
föreskriver att rektorn eller förskolechefen ska ansvara för att lärarens eller
förskollärarens arbete och resultat under introduktionsperioden dokumenterares.
Det ska framgå av dokumentationen vad läraren eller förskolläraren genomfört,
på vilket sätt, vilket syftet var och i vilken utsträckning syftet uppnåddes.
Dokumentationen
ska utgå från kompetensprofilens kommunikationsoråd: möte med eleven eller
barnet, ledarskap och samverkan.
Skolverket
föreskriver vidare att rektorn eller förskolechefen ska dokumenterar sina
observationer, uppföljningen och bedömningen.
Mentorn ska
dokumentera observationer och samtal.
Läraren och
förskolläraren ska dokumentera sitt arbete.
Här står också tydligt att
mentorn ska dokumentera observationer, med andra ord måste mentorn göra
observationer (som ska utgå från kompetensprofilen).
Kommentarer
Dokumentationen
behöver inte alltid vara skriftlig, den kan vara inspelade samtal (eller
videoinspelade?). Avgörande för om läraren eller förskolläraren är lämplig att
bedriva undervisning som legitimerad lärare är kvaliteten i den undervisning
och utbildning som bedrivs under introduktionsperioden. Läraren och
förskolläraren behöver därför i dokumentationen visa
·
Sina
utgångspunkter i planeringen, hur undervisningen, utbildningen eller
valideringen genomförs och utvärderingar av undervisning och utbildningen
·
Sin
teoretiska förankring när det gäller lärande och undervisning
·
Sin
förmåga att reflektera över och utveckla sin undervisning och sitt ledarskap i
mötet med barn eller elever samt
·
Sin
förmåga att amverka med kollegor och vårdnadshavare, kommunicera med och stötta
baren eller elever, etc.
Rektorns
respektive förskolechefens dokumentation behövs som underlag för revidering av
den individuella planeringen och för den slutliga bedömningen.
5.
Lämplighetsprövning
För en
likvärdig bedömning måste en lämplighetsprövning utifrån kompetensprofiler som
speglar vilka kompetenser som är viktiga och nödvändiga för att kunna fungera
som en professionell lärare eller förskollärare. Kompetensprofilerna har sin
utgångspunkt i högskoleförordningens examensordning för de olika
lärarkategorierna m.f. samtliga kompetenser är möjliga att utveckla och
förbättra. Kompetensprofilerna är även en viktig utgångspunkt för den som ska
vara mentor, så att denne kan ge adekvat stöd i förhållande till vad en lärare
eller förskollärare förväntas klara av när introduktionsperioden är slutförd.
Läroplanerna
ger instruktioner för hur normer och värden ska omsättas i praktisk vardaglig
handling och vilka uppgifter som åligger förskolläraren och läraren. Det är
sedan rektorn eller förskolechefen som ska bedöma hur kvaliteten och yrkesmässigheten
kommer till uttryck i den dagliga verksamheten utifrån kompetensprofiler.
Mentorn och adepten ska
utgå från kompetensprofilen och den läroplan som adepten arbetar utifrån, och
utifrån dessa ta reda på vad adepten behöver utveckla. även om det blir så att
lärare och förskollärare får sin legitimation direkt vid examinationen – som
det talas om att det kommer att bli – så ser jag ingen anledning att ändra på
dessa utgångspunkter var det gäller mentorskapsarbetet.
Bedömning under introduktionsperioden
Skolverket
föreskriver att under introduktionsperioden ska rektorn eller förskolechefen
vid minst tre tillfällen bedöma lärrens eller förskollärarens lämplighet att
bedriva undervisning. Bedömningen ska föras utifrån de kompetensprofiler som
gäller.
Rektorn/förskolechefen
ska vid sin bedömning ta hänsyn till progressionen i lärarens/förskollärarens
utveckling. Rektorn/förskolechefen ska därför i sin plan ange när under
introduktionsperioden det kan vara rimligt att stämma av varje enskild punkt.
Bedömningen
ska utgå från gruppens sammansättning och individens förutsättningar.
Samtliga
punkter i kompetensprofilen ska vara bedömda senast vid det sista
bedömningstillfället.
Kompetensprofilen är
uppdelad i fyra punkter, som ska bli bedömda. Men om man delar upp dem blir det
59 aspekter som förskolläraren ska bli bedömd i (se Mentorskap i skola och
förskola, s 152). Med andra ord kan inte
förskolechefen hinna se alla dessa under tre observationer (som gissningsvis inte
kommer att handla om tre heldagar). Det mesta av dokumentationsmaterialet
kommer han/hon behöva få in från mentorn och får adepten.
Kommentarer
Läraren och
förskolläraren är redan utbildade men under introduktionsperioden ska
ämneskunskaper och pedagogisk grundsyn omsättas i praktiken i det dagliga mötet
med barn och elever. Lärare och förskollärare kommer nu att få fler uppgifter
som ska utföras samtidigt och möta hur barn, elever, arbetskamrater och
vårdnadshavare uppfattar verksamheten. Lärare och förskollärare kommer att ingå
i ett system där man är beroende av samarbete.
En svårighet
för alla lärare och förskollärare, och inte minst för den som är ny i yrket, är
att avgränsa sitt uppdrag. Under introduktionsperioden fyller mentorn en viktig
funktion vad det gäller att identifiera tillfällen när det är befogat att söka
stöd hos andra personalgrupper, till exempel hos elevhälsan.
För att
stimulera lärarens och förskollärarens utveckling behöver diskussionsklimatet
vara öppet och misstag ses som lärtillfällen att korrigera felet.
En sund syn på lärande
tycker jag – om man inte gör fel kan man aldrig lära sig något nytt (då kunde
man ju det redan från början). Här är första gången (tror jag) det står klart
och tydligt att det är förmåga att hantera och få grepp över helheten i de vardagliga
situationerna som är det första som alla lärare måste lära sig att hantera.
Därefter kan utveckling av undervisning eller annan verksamhetsutveckling ta
vid. Även som mentor måste man inse sina gränser. Mentorn är en kollega som
agerar bollplank: ta emot problemet och bolla det vidare.
Stöd för rektorn och förskolechefen
Som en hjälp
för rektorn och förskolechefen att genomföra bedömningarna har Skolverket
utformat frågor som är kopplade till kompetensprofilen. Dessa finna som
ifyllbara Word-dokument på Skolverkets Webbplats. Hela eller delar kan användas
eller omformuleras för att passa verksamheten.
Jag har inte sett frågorna,
kan kanske vara bra. Jag är lite rädd för att de används som ett
avbokningsformulär och att man missar ta med lärarens förutsättningar,
barngruppens sammansättning mm.
Förskolan
Den
kompetenta förskolläraren arbetar medvetet för att skapa en god lärandemiljö
som är utmanande och simulerande och lockar till lek och aktivitet. För att ta
reda på om förskolan skapar goda villkor för barn att utvecklas och lära i
enlighet med läroplanens mål och intentioner behöver förskolläraren
kontinuerligt och systematiskt observera, dokumentera, följa upp och analysera
varje barns lärprocesser och lärstrategier. Samtidigt handlar det om att
observera, dokumentera och följa upp hur den pedagogiska verksamheten svarar
mot målen och bidrar till barns lärande, utveckling och delaktighet.
Det trycks mycket på
dokumentation och reflektion i texten och andra texter som jag läst under
kursen. Mest understyrks detta i texter som riktar sig mot skolan. Jag kan
tänka mig att vi i förskolan har en tradition att arbeta i arbetslag och där
med också att dokumenterar (genom foton, anteckningar mm) och att reflektera
(även om vi pratar om banen/barngruppen och kanske inte alltid skriver ner
det). Den traditionen har man inte i skolan. Det är svårt att reflektera själv,
utan att få bolla tankar med någon. Lärarens undervisningsstrategi kan därför
förbli oreflekterad. Förskollärarna behöver också bli bättre på dokumentation,
att reflektera och pröva andra lösningar. Och det är därför alla dessa böcker
trycker så hårt på att detta ska utvecklas till att bli en förgivet tagen del i
alla skolformer.
Yttrande över lämplighet
Det är
rektor/förskolechef som ska, i samråd med mentorn, ge ett skriftligt omdöme om
huruvida adepten kan klara sitt yrke tillfredställande
eller icke tillfredställande.
Kommentarer
En lärare
eller förskollärare som har tjänstgjort sammanlagt minst ett läsår eller
motsvarande på heltid kan begära ett yttrande om sin lämplighet från rektorn
eller förskolechefen och därefter ansöka om legitimation.
Rektorns och
förskolechefens yttrande om lämplighet kommer att ingå i Skolverkets
bedömningsunderlag. Skolverkets beslut kan överklagas.
Kompetensprofiler
Kompetensprofil för förskolläraren
Möte med barnet
I mötet med
barnet ska förskolläraren visa sin förmåga att
1. Bedöma och dokumentera det enskilda
barnets behov och utforma utbildning så att barnet får det stöd, den hjälp och
de utmaningar barnet behöver.
2. Utforma undervisningen i enlighet med
de nationella målen i läroplanen och anpassa utbildningen till såväl det
enskilda barnet som till barngruppen, sammanhanget och situationen.
3. Ta ansvar för att stimulera och
utmana barnets utveckling och lärande genom att erbjuda en pedagogisk miljö där
lärandet sker i vardagliga, lekfulla och för barnet funktionella sammanhang.
4. Ha ett medvetet och engagerat
förhållningssätt till barnets möjligheter att pröva och utveckla förmågor och
intressen för språk, matematik, naturvetenskap och teknik.
5. Ta ansvar för att följa upp och
kommunicera barnets lärande och utveckling med föräldrar.
Ledarskap
I sitt ledarskap
ska förskolläraren visa sin förmåga att
1. Leda och organisera arbetet så att en
trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete.
2. Se fördelar med barns olikheter och
genom detta stimulera barnens sociala gemenskap och ansvarskänsla.
3. Ha en god relation till barnen som
karakteriseras av ömsesidig respekt, förtroendefullt förhållningssätt samt
positiva förväntningar.
4. Skydda varje barn mot skada,
kränkningar och trakasserier.
5. Låta barnen utveckla sina förmågor
oberoende av könstillhörighet.
Samverkan
I sin
samverkan ska förskolläraren visa sin förmåga att
1. Vara saklig och objektiv i
yrkesutövningen och därmed kunna uppfattas som rättvis av barnen.
2. Ha ett nära samarbete med kollegor
och föräldrar.
3. Delta i förskolans kontakter med
samhället i övrigt.
4. Respektera såväl kollegor som andra
yrkesgruppers kompetens, skyldigheter och ansvar i den dagliga verksamheten.
5. Förstå och följa den människo- och
kunskapssyn som förskollärares yrkesetik vilar på samt diskutera och bearbeta
yrkesetiska ställningstaganden.
Ansvar för lärande och
yrkesutveckling
Skolverket
föreskriver att förskolläraren ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande och
sin egen yrkesutveckling, genom att
1. På ett systematiskt sätt reflektera
över sitt praktiska arbete enskilt och tillsammans med andra.
2. Bedöma vilken effekt olika insatser
har och anpassa arbetet därefter.
3. Tillänga sig aktuellt forsknings- och
utvecklingsarbete.
4. Bedöma sitt eget behov av
kompetensutveckling.
Vad som slår mig är att inget av den sociala
biten är med. Jag menar då mycket av det som står under värdegrunden i Lpfö, bland
annat att
”Förskolan
ska ta till vara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social
handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs.
Förskolan ska
uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors
situation. … Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och
omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i
människors uppfattningar och levnadssätt.” Lpfö s.4.
Detta är som det också står i Lpfö inte enbart förskollärarens
uppgift. Dock är just denna biten viktig/grundläggande för barnet både som
individ och som en lärande människa. Det är ändå många bitar att förhålla sig
till. Och det är förståligt att studenter under VFU-perioderna inte hinner med
allt detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar